Front Page › Forumlar › Kamu Yönetimi Çalışma Alanları › Kamu Yönetimi ve Sosyal Hizmet › Klasik Dönem Yönetim Anlayışları
- Bu konu 22 yanıt içerir, 22 izleyen vardır ve en son 4 yıl önce
Seda Demirkan tarafından güncellenmiştir.
-
YazarYazılar
-
Mart 14, 2021: 4:32 pm #2143
Anonim
PasifYönetim, insanların belli bir amaç doğrultusunda, belirli bir düzen içerisinde örgütlenip, eşgüdümleyerek eyleme geçirme sürecidir. Ve bir yerde yönetimin olması için en az 2 kişinin olması gerekir.
Yönetim tarihi 4 temel dönemde incelenir. Bunlar;
1- Klasik Dönem (1880-1930)
2- Neo-Klasik Dönem (1930-1950)
3- Modern Dönem (1950-1970)
4- Postmodern Dönem (1970-günümüz)
!!! Burada belirtilen tarihler dönemin o tarihlerde başlayıp bittiğini belirtmez. Sadece bu tarihler arasında yoğun bir biçimde tartışılmıştır. Her dönemin izlerini günümüzde de görebiliriz.KLASİK DÖNEM : Ortaya çıkmasında önemli olan durumlar buharlı makinenin icadı ve sanayi devriminin gerçekleşmesidir.
> Klasik Dönem Anlayışı:
* Bilimsel yöntem ( F. Taylor )
* Yönetsel kuram ( H. Fayol )
* Bürokrasi yaklaşımı ( M. Weber )Bilimsel Yöntem : Amaç verimliliği arttırmaktır. Burada Taylor işçilere odaklı bir yöntem geliştirmiştir. İş bölümü, motivasyon, eğitim, zaman yönetimi, yönetimde süreklilik, mekanik olma gibi bazı kavramlarla karşılaşırız. Özetlemek gerekirse bilimsel yöntem = insanlaşmış makineler olarak tarif edebiliriz.
Yönetsel Kuram : Yönetimin ilkelerini belirleyerek verimliliği arttırmayı amaçlar.
Başarılı bir işletme için yerine getirilmesi gereken 6 eylem vardır:
* teknik – ticari – mali – güvenlik – muhasebe – yönetimYönetim Bütünlüğü :
1) Planlama
2) Örgütleme
3) Emretme
4) Koordinasyon
5) KontrolMart 16, 2021: 10:57 pm #2148Heval Aydoğan
KatılımcıBir yerde yönetimin olması için en az 2 kişinin olması gerekir.Yönetim tarihi 4 temel döneme ayrılır.Bu dönemler, 1]KLASİK DÖNEM[1880-1930] 2]NEO-KLASİK DÖNEM[1930-1950] 3]MODERN DÖNEM[1950-1970] 4]POSTMODERN DÖNEM[1970-günümüz] Bu tarihler kesin değildir sadece dönemi temsil eden yönetim anlayışları bu dönemlerde daha çok tartışılmıştır.
-KLASİK DÖNEM- 1880 lerde buharlı makinenin icadı ve sanayi devrimiyle ortaya çıkmıştır.Klasik yönetim kuramı 3 e ayrılır. 1-Bilimsel Yönetim{F.Taylor} 2-Yönetsel Kuram{H.Fayol} 3-Bürokrasi Yaklaşımı{M.Weber}
BİLİMSEL YÖNETİM YAKLAŞIMI Taylor un hedefi verimliliği arttırmak,üretimi birimlere ayırarak kişinin bir alanda uzmanlık kazanmasını sağlamaktır.Bu nedenle de işi birimlere ayıralım demiştir böylece uyum ve işbirliği içerisinde çalışarak verimliliği daha da arttıracaktı.En büyük hedefi verimsizliği ortadan kaldırmaktır.Kısaca insanı makineleştirmeye çalışıyordu.
YÖNETSEL KURAM Taylor çalışanların uzmanlaşması gerektiğini söylerken Fayol yöneticiliğin uzmanlık gerektirdiğini öne sürer. Ona göre başarılı bir işletmecinin 6 eylemi yerine getirmesi gerekir.Bunlar,teknik,ticari,mali,güvenlik,muhasebe,yönetimdir.Yönetim süreçlerini de 5 e ayırır,planlama,örgütleme,emretme,koordinasyon ve kontroldür.Fayol verimlilik için yönetime önem verir çMart 20, 2021: 3:11 pm #2157İshak Etiz
Katılımcıklasik dönem:1880-1930 yılları arasında dönemi temsil eden yönetim anlayışları daha yoğundur. bu dönemde buharlı mak. icadı sanayi devrimi etkili olmuştur.
klasik dönemdeki 3 yönetim anlayışı;
1-bilimsel yönetim (frederick winslow taylor):herhangi bir işi en verimli v kolay şekilde insan enerjisini koruyarak iş de devamlılık sağlamak.
özelikleri:deneyler ve tutarlı gözlemlerle ilerler
neden sonuç ilişkilerini inceler
bağımsızdır
2-yönetsel kuram(henri fayol):işletmeler için yönetimin birincil faaliyet olduğunu kabul edilir
3-ideal tip bürokrasi(max weber):(hiyerarşik,emir komuta zinciri) max weber yönetimde sosyolojik bir yaklaşım benimser işlerin açık kurallarla yapılandırılarak hiyerarşik biçimde yerine getirme taraftarıMart 21, 2021: 10:22 am #2159Selin Yalçın
KatılımcıYönetim bir insanın tek başına yapamayacağı işin başkaları ile örgütlenip yapılmasıdır.Örgütse belli amacı gerçekleştirmek için bir araya gelen birden fazla kişidir.Bir yerde yönetim olması için de en az 2 kişi gerekir.
Yönetim tarihini de dört temel dönem de inceleriz.Bunlar
Klasik,Neo Klasik,Modern ve Postmodern dönemlerdir.Yönetim hareketi 1880lerde Amerikada ortaya çıkmış klasik dönem içindekilerde bundan yararlanmış.
Klasik dönemde 3 yönetim bulunuyor.
Bilimsel yönetim – F.Taylor verimliliği arttırmak adına iş bölümlere ayrılmalı ve o işi yapmanın en verimli yolu bulunup bilimsel yöntemlerle sağlanmalı.
Yönetsel Kuram- Henry Fayol Yönetimin uzmanlaşması gerekir ve bunun için yerine getirilmesi gereken altı eylem bulunur.Çünkü yöneten kişi işinde uzmanlaşırsa daha iyi yönetebilir.
Bürokrasi-Max Weber .Hiyerarşik bir yapıyla beraber kanunlara dayalıdır.Mart 29, 2021: 1:55 am #2188Songül Tutal
KatılımcıYönetim kuramları 4 dönemde inceleniyor.
– Klasik Dönem (188o-1930)
– Neo-klasik Dönem (1930-1950)
– Modern Dönem (1950-1970)
– Post Modern Dönem (1970-….)
NOT: bu tarihleri kesin ve net çizgiler ile ayıramayız. Sadece bu tarih aralıklarında dönemi temsil eden yönetim anlayışı daha yaygın olarak tartışılmıştır.
-> KLASİK DÖNEM <-
Ortaya çıkmasında buharlı makinanın icadı ve sanayi devriminin gerçekleşmesi etkili olmuştur.
Bir işi yapmanın enerji ve zaman yönünden en basit, en pratik, en hızlı, en verimli şekilde nasıl yapılabileceği araştırılmıştır.
3 Tane yönetim anlayışı vardır.
1- Bilimsel yönetim (Frederick Winslow Taylor): Temel mantık verimliliği artırmaktır. İnsan bir makine dişlisi olarak görülüyor.
2- Yönetsel Kuram (Henry Fayol): Planlama, örgütleme, emretme, koordinasyon ve kontrol gibi süreçlerin tümü yönetimin bütünlüğünü oluşturur.
3- Bürokrasi (Max Weber): Bürokrasi ilk olarak 1700-1800’lerde Prusya’da sistematik olarak “devlet yönetimi”ni incelemek, kayda almak, araştırmak amacıyla ortaya çıkmıştır. Günümüzdeki ideal tip bürokrasinin 1900’lerde Weber ile birlikte ilkeleri ortaya konmuştur. Kelime anlamı ” koyu yeşil masa örtülerinin egemenliğidir.” Hiyerarşi vardır. Ast-üst ilişkisi vardır. Görev tanımları vardır. Kişilik ve makam birbirinden ayrıdır. Dosya tutmak zorunludur çünkü veriler denetlenebilir olmalıdır.***Bu üç yönetim anlayışı klasik dönemi oluşturmuştur.
Mart 31, 2021: 2:16 pm #2196Yasemin Ünver
KatılımcıYönetim tarihi 4 temel dönemde incelenir;
*Klasik dönem
*Neoklasik dönem
*Modern dönem
*Post-modern dönem
* Klasik dönemde insanı robot gibi görüyorlardı.İlk olarak İngiltere de ortaya çıkmıştır.Sanayii devrimi ile başlamıştır.Buharlı makine icat edilmiştir.Kapalı sistem ön plandadır.Kuramcıları Max Weber ve Taylor dır.
*Neoklasik dönem de; insan ilişkileri yaklaşımlarının varsayımları psikoloji ve sosyoloji olarak ele alınır.
*Modern dönem; örgütler açık sistem ile ortaya çıkmıştır.iki şekilde ele alınır:
1.sistem yaklaşımı;Her sistem birbiriyle bağlantıli olduğu için etkileşim içinde olurlar.Doğal sistemler ve yapay sistemler olarak ikiye ayrılır.Doğal sistemlere güneş sistemini, yapay sistemlere de bilgisayarı örnek verebiliriz.
Scott’a göre sistem;
*Rasyonel sistem
*Doğal (çevre) sistem
*Açık sistem olarak ele alınır.
Sistem Kavramı ve Özellikleri
Girdi, çıktı ve süreç olarak ele alınır.
*Girdi;Her sistemin bir girdisi vardır.Girdi hammaddedir.(insan gücü,mal, hizmet,)
*Çıktı;İşletmenin hayatını devam ettirmesi için önemlidir.(ürün, bilgi, kâr-zarar)
*Süreç ; Bir hedefe ulaşmak yapılan bir dizi eylemin bütünüdür.Örneğin; fırın işletmeciliğinde kek yapmak bir süreçtir.Nisan 1, 2021: 10:34 am #2198Miray Nur Güven
KatılımcıDAURUMSALLIK KURAMI
Bu alanda ilk çalışmalara 50’lerde başlayıp 60’larda ilk sonuçlar getirdi.
1970’lerden çok popüler olup modern dönemde birlikte anılır.İlk çalışmalar ise küçük gruplardaki karar verme davranışı ve liderlik üzerine yapılan çalışmalardır.
SOSYO-TEKNİK KURAM
Fred E. ve Eric T. ingilterede millileştiren kömür madenlerinde yapılan çalışmalar sonucunda ortaya konulmuştur.
Mekanik ve Organik yönetim sistemi:Tom B. ve G.M. Stalker tarafından ingiliz ve iskoç imalat firmaları üzerinde yapılan çalışmalardan sonra ortaya çıkmıştır.
not:personel sayısına bakılarak yani personel sayısı fazla ise mekanike girer.
iyi örgüt yapısı ve yönetimi koşullara bağlıdır.
değişkenler:durumsallık kuramı değişkenleri
bağımlı değişken:örgüt yapısı
bağımsız değişken:iç ve dış koşullar,faktörler,çevre
!bağımsız değişken etkilenirse bağımlı değişkende etkilenir.
iç koşullar:teknoloji,büyüklük,iş,personel niteliği,örgütün amaçlarıNisan 5, 2021: 11:17 am #2208Seda Demirkan
KatılımcıYÖNETİM: Önceden belirlenmiş amaçları yerine getirmek için insanların bir araya gelip örgütlenmesi ve amaçlarını harekete geçirme süreçleri. Yönetimin olabilmesi için en az iki kişiye ihtiyaç vardır.
Yönetim Tarihi 4 dönemde incelenir;
1-Klasik Dönem
2- Neo-klasik Dönem
3- Modern Dönem
4- Post-modern Dönem
1-Klasik Dönem : Buharlı makinenin icadı ve Sanayi Devriminin gerçekleşmesi sonucu fabrikalarda insan gücünü yanında makine gücünden de yararlanılması klasik dönemin ortaya çıkmasındaki en etkili nedendir.
Klasik Dönem kendi içinde üç ayrı yönetime ayrılır:
– Bilimsel Yönetim (F.W.Taylor)
Çalışma bilimsel yöntemlerle olmalıdır. Çalışanlar bilimsel yönetim ilkelerine göre eğitilmeli ve işe alınacak yeni eleman bilimsel yönetim ilkelerine göre seçilip alanlarında uzmanlaştırılmalı. Temel amaç verimliliği arttırmak ve daha verimli çalışmaktır. Verimliliği arttırmak için; iş bölümü yapılmalı ve ekstra çalışılan zamanlarda ekstra ücretler verilmelidir.
– Yönetsel Kuram (Henri Fayol)
Yöneticilik hizmetinin uzmanlık gerektirdiğini vurgulamıştır. Yönetici iyi olursa verimlilik de artar. Fayol’a göre başarılı bir işletme için 6 eylemin yerine getirilmesi gerekir. Bunlar;
1.Teknik
2.Ticari
3.Mali
4.Güvenlik
5.Muhasebe
6.Yönetim
Yönetim süreçleri ise ;
1.Planlama 2.Örgütleme 3.Emretme
4.Koordinasyon etmek 5.Kontrol
– Bürokratik Yönetim (Max Weber)
Üç otorite tipi vardır:
-Geleneksel Otorite
-Karizmatik Otorite
-Yasal Otorite(bürokrasiyi bu otorite üzerine kurmuştur.) -
YazarYazılar
- Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.